247 linii ma dofinansowanie z funduszu autobusowego na 2025 rok
„Liczba zgłoszonych wniosków jest budująca. Potwierdza, że jest duże zainteresowanie tworzeniem nowych połączeń autobusowych” - ocenił wojewoda. Podkreślił, że do funduszu autobusowego po raz pierwszy zdecydowało się aplikować 10 gmin, które do tej pory nie uczestniczyły w programie.
Dofinansowanie z funduszu autobusowego uzyskało na przyszły rok 65 zadań zgłoszonych przez gminy, dziewięć przez powiaty i jeden przez zawiązek powiatowo-gminny. Łącznie obejmują one 247 linii o długości blisko 7,1 tys. km. Wśród nich jest 75 nowych zadań.
Zadanie obejmujące najwięcej linii komunikacyjnych zrealizuje powiat nowotarski, który zawnioskował o dofinansowanie 18 linii obsługujących teren 14 gmin: Czarny Dunajec, Czorsztyn, Krościenko nad Dunajcem, Łapsze Niżne, Nowy Targ, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Rabka-Zdrój, Spytkowice, Szaflary, miasto Nowy Targ oraz w ramach zawartego porozumienia – gminę i miasto Jordanów. Łączna długość objętych dofinansowaniem linii to 1036 km.
Wśród gmin największą liczbę linii zadeklarowała do uruchomienia gmina Andrychów - 13 połączeń o łącznej długości prawie 281 km.
Po raz pierwszy w historii programu aplikowały gminy: Bolesław, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ, Pałecznica, Skała, Tuchów i Uście Gorlickie.
Jak przekazał wojewoda, wszystkie samorządy gminne i powiatowe oraz związki powiatowo-gminne otrzymały środki w kwocie, o jaką zawnioskowały. Zadeklarował on, że umowy z samorządowcami podpisze jeszcze przed końcem roku, aby niektóre linie mogły zostać uruchomione już na początku 2025 roku.
Zgodnie ze zmianą obowiązującą od 2024 r. organizatorzy mogli również aplikować o dofinansowanie zadań wieloletnich, czyli tych, które przekraczają rok budżetowy i są zaplanowane do utrzymania do 2033 r.
Wśród wniosków na 2025 r. aplikowano o dofinansowanie dla 22 zadań wieloletnich, w tym 20 takich wniosków złożyły gminy, a dwa powiaty. Zadania obejmują okres od dwóch do dziewięciu lat.
Pięciu organizatorów – gminy: Gródek nad Dunajcem, Pałecznica, Krzeszowice, Zabierzów i Zawoja – aplikowały o środki na realizację połączeń w maksymalnym dopuszczalnym czasie (do 2033 roku).
Według Klęczara limit środków przyznanych Małopolsce przez ministra infrastruktury w ramach funduszu autobusowego na rok 2025 wynosił ponad 59,5 mln zł. Zostało złożonych 76 wniosków, opiewających na łączną kwotę przewyższającą ten limit (wnioskowana kwota dopłat – ponad 69 mln zł).
Jeden z wniosków - województwa małopolskiego na ponad 31 mln zł - nie mógł więc zostać objęty pełnym dofinansowaniem w ramach przyznanych środków. Zdaniem wojewody istnieje jednak szansa, że zadanie to również uzyska środki na dalszym etapie.
W ramach zadań wieloletnich zgłoszonych w ubiegłorocznym naborze, były także zadania wieloletnie, które będą realizowane również w 2025 r. Dla tych podmiotów umowy na dofinansowanie z zakresu przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej już zostały podpisane. Łącznie opiewają one na ponad 21,6 mln zł. (PAP)
rgr/ pad/